Is het praktijkexamen vaarbewijs verplicht?
De erkenning als praktijktestcentrum CPC017, garandeert dat onze eigen ervaren instructeurs zelf examinator zijn en het examen mogen afnemen.
- Een volledige dag oefenen, praktijkexamen is inbegrepen
- Alle kosten inbegrepen in het inschrijvingsgeld
- 99 % slaagkans door persoonlijke begeleiding van elke cursist
Al je vragen beantwoord over het verplicht praktijkexamen:
Als erkende vaarschool, zorgen we er allereerst voor dat je praktijktestsessie voldoet aan alle vereisten van de praktijkdag zoals bepaald door de FOD-mobiliteit en dat we een "geldig praktijkattest" afleveren
- Onze praktijklesboot is technisch volledig in orde en onze praktijkdocenten beschikken over de juiste competenties
- Wij garanderen je een degelijke oefensessie en persoonlijke begeleiding
- Je kan ons 24/7 bereiken voor alle administratieve en praktische vragen
- Je kiest het brevet dat bij je past en volg de opleiding motor, eventueel aangevuld met een opleidingstraject zeil
Allereerst zullen we je dossier voorbereiden, zodat we het resultaat van de praktijktest onmiddellijk en met de juiste gegevens elektronisch kunnen ingeven bij de FOD-mobiliteit.
Hebben we nog niet al je gegevens?
Vul dan de inschrijvingsfiche praktijkexamen in, zo kunnen we je ook snel en efficiënt helpen met de aanvraag van je vaarbewijs.
- Na de praktijkles, zal de instructeur het resultaat van je praktijktest
onmiddellijk verwerken - Dit resultaat wordt ook rechtstreeks ingegeven bij de FOD-mobiliteit: dit luik van je vaarbewijs is dus dadelijk in orde - check!
- Binnen de 2 werkdagen ontvang je je praktijkattest met een detail van je punten in je mailbox
- We voeren een open communicatie over je praktijktest voor het vaarbewijs en zijn 24/7 op diverse kanalen beschikbaar voor alle administratieve en praktische vragen.
We helpen je vervolgens ook graag verder om je stuurbrevet aan te vragen.
Je kan alle informatie vinden op onze pagina: Mijn vaardossier.
Om je praktijksessie aangenaam te laten verlopen, maken we met jou graag een aantal praktische afspraken:
- Respect voor de instructeur/kapitein.
De examinator is de “kapitein” aan boord, hij blijft steeds verantwoordelijk voor alle handelingen die worden gesteld.
De instructeur staat tijdens de praktijktestdag garant voor je veiligheid en dat van je medekandidaten tijdens het varen.
We vragen dan ook om je strikt te houden aan zijn raadgevingen en zijn instructies correct op te volgen en enkel onder zijn begeleiding de handelingen uit te voeren.
De examinator bepaalt wanneer het oefengedeelte eindigt en de praktijktest begint en eindigt en zal je dit ook duidelijk meedelen. - Veiligheid voor alles!
De reddingsvesten worden gedragen tijdens de volledige praktijksessie, ook aan de kade.
Op de boot wordt er niet gerookt. - Alcohol en varen gaan niet samen.
Op het water geldt een nul-tolerantie.
Voor jouw veiligheid en ook deze van de medepassagiers, vragen we uitdrukkelijk enkel frisdrank en geen alcohol te gebruiken.
Ook tijdens de lunch geldt deze regel.
Stevig doorzakken de avond voor de opleiding is evenmin een goed idee ;)
Indien de instructeur/examinator van mening is dat de veiligheid aan boord niet gewaarborgd is of blijft ingevolge alcoholgebruik, kan hij de (verdere) toegang tot de praktijksessie ontzeggen.
Rekening houdend met de eindtermen voor het praktijkexamen is dit ook een onmiddellijke stopper. - Je dient volledig mobiel te zijn bij het aanvatten van de praktijktestdag.
Tijdens het varen moet je heel alert zijn en goed kunnen reageren.
Je dient ook stabiel te staan bij het bochtenwerk of manoeuvers op het dek.
Varen met een verstuikte arm of enkel, een arm of been in gipsverband,...is dus absoluut niet veilig.
Onverwachts iets te laat of onverwacht minder mobiel voor je praktijkdag? Verwittig tijdig het secretariaat.
Contacteer ons via +32 477 822 999
Herboeking of annulatie volgens onze algemene voorwaarden.
Hou de weersomstandigheden in de gaten!
De lessen en het praktijkexamen worden gegeven en afgenomen in en op een open boot. De gevoelstemperatuur op het water is meestal enkele graden kouder en bovendien kan je bij plotse regen/wind zeer snel onderkoeld geraken.
Standaarduitrusting:
Een degelijke zonnebril, een pet of muts, een warmere trui en/of winddichte jack, schoenen met witte zolen.
Beperkt je bagage tot een minimum!
- Bij warm weer: smeer blote lichaamsdelen voor aanvang in met zonnemelk en draag een zonneklep of hoedje
- Bij koude temperaturen: kleed je in laagjes
- Optioneel: een regenbroek, visserspak, skibroek, zeillaarzen, handschoenen… wees inventief voor alles wat je warmtecomfort kan geven :)
Check zeker nog even de weersvoorspellingen voor de meest accurate weersomstandigheden en pas je kledij aan.
De overheid stelt het examenprogramma vast.
Om te slagen moet je minstens 60 % behalen op elk item van deze onderdelen:
EINDTERMEN MOTOR
Deel 1: Algemene veiligheid op het water - 40 PUNTEN
Oplettendheid, voor andere waterweggebruikers en alle waterwegaanduidingen
Aangepaste en veilige snelheid aanhouden
Een juiste en efficiënte uitkijk houden
Rekening houden met voorrangsregels en correct reageren
Efficiënte communicatie
Deel 2: Start van je vaartraject - 10 PUNTEN
Een veiligheidsbriefing geven over o.a. het gebruik van de aanwezige veiligheidsuitrusting, kennis van noodprocedures, invloed van weersomstandigheden, uitvoeren van de juiste controles voor het starten
(motor en brandstofvoorraad) en correct gebruik van het dodemanskoord
Deel 3: Vertrek van een steiger of ponton - 10 PUNTEN
Correct gebruik van de landvasten/spring/stootwilgen
Veilig de boot uit de ligplaats manoeuvreren
Deel 4: Varen en keren in kort bestek - 10 PUNTEN
Koers rechtdoor, bochten en achteruitvaren
Kennis van de trimcorrectie van de buitenboordmotor
Voor- en achteruitvaren met de juiste roerstand en volledige controle behouden over het vaartuig
Deel 5: Een man over boord recupereren - 20 PUNTEN
Efficiënte communicatie naar bemanning en drenkeling
Behouden van visueel contact met de MOB
Aankomen onder de juiste hoek en met aangepaste snelheid
Correct contact maken met de MOB
De MOB (dummy) terug in of op de boot kunnen recupereren
De juiste behandeling van de drenkeling omschrijven
Deel 6: Langszij afmeren aan een steiger, ponton of sluis - 10 PUNTEN
Keuze van een geschikte aanlegplaats of juiste kant sluis, met correcte voorbereiding: gebruik van landvasten en stootwilgen, aankomen onder de juiste hoek en met gepaste snelheid
Doeltreffend vastmaken aan steiger, ponton of sluismuur
Motor afzetten en vervolgens de juiste controles uitvoeren
BIJKOMENDE EINDTERMEN ZEIL:
Deel 1: Zeilklaar maken- 10 PUNTEN
Veilig optuigen, zeilen heisen
Deel 2: Reven en ontreven - 10 PUNTEN
zeiloppervlak verkleinen of vergroten
Deel 3:
Juiste zeilvoering kiezen- 10 PUNTEN
Gebruik van het juiste zeil en aanpassing zeiloppervlak naargelang omstandigheden
Deel 4:
Zeilen van een driehoekig parcours- 50 PUNTEN
Met gebruik juiste zeilstand, minimum 1 indewinds rak
Deel 5 - 6 - 7
Stormrondje - 5 punten
Noodstop - 10 punten
Bijdraaien - 5 punten
De overheid bepaalt ook dat fouten op bepaalde items kunnen leiden tot het onmiddellijk beëindigen van de praktijktest:
- geen rekening houden met de voorrangsregels en niet correct reageren
- het niet gebruiken van het dodemanskoord
- geen volledige controle behouden over het vaartuig
- een man over boord niet in recupereerbare positie kunnen brengen
- fouten tegen het reven en niet correct uitvoeren driehoekig parcours
(zeiltest)
Wat betekent dit?
Men beschouwt dit als een "ernstige fout" en je zal bijgevolg je vaarbewijs niet kunnen behalen, zelfs al slaag je op de andere geëxamineerde items.
Bezorg ons je gegevens en wij dragen zorg voor correcte administratieve afhandeling en juiste praktijkdagkeuze.